LOPPIS

Agnes was vandaag op stap. Ze ging naar een echte zweedse Loppis.
Een Loppis of 
loppmarknad, is een rommelmarkt. Zeer populair in Zweden.
Gisteravond heeft ze een lijstje gemaakt met spullen; winterkleding voor de kinderen, schaatsen, wol, speelgoed.

Na acht uur komt ze terug. Vlak voor de schemering. Ze loopt met armen vol kleding enkele malen heen en weer en ploft dan neer op de bank. Aaron moet er eerst aan geloven. Een skibroek, een winterjas en winterlaarzen. Compleet! Hij straalt. "Lekker warm" zegt hij.

Dan ben ik aan de beurt. Ook voor mij is er een set van broek en jas. Zodra ik m`n handen door de mouwen steek, merk ik dat er handschoenen in de mouwen zitten. Geweldig! Ook ik ben voorzien.

Agnes heeft voor zichzelf ook een broek met jas gevonden. Daarnaast had ze voor Christoph twee kruippakjes, voor Jona winterschoenen en voor Isaac`s komende verjaardag twee cadeautjes. Allemaal gekocht bij de Zweedse loppis.

In het verleden is het wel eens gebeurd dat wij iets wilden kopen. We zochten uit wat we wilden hebben, maar kwamen op één of andere manier niet tot een koop. Even later vonden we wat we wilden hebben. We kregen het, of zagen het in de uitverkoop of tweedehands.

Zo zaten we enkele weken te kijken naar winterkleding voor de kinderen. Dat is natuurlijk peperduur. Nu vond Agnes het voor een appel en een ei op een loppis en het ziet er haast nieuw uit.

Dat zijn de zegeningen van de Heere. Dat je ziet dat Hij voor alles zorgt. We hebben nu voor alle vijf kinderen buitenkleding voor de komende strenge winter. Heerlijk toch?

Een vriend van vroeger zei altijd; 'je moet de zegen van de Heere hebben. Niet alleen in de inkomsten, maar ook in de uitgaven". Hoe vaak heb ik in m`n leven gezien dat mensen die veel meer verdienden dan ik, tóch minder met hun geld konden doen. Dan ging dít kapot en dan dát. Ik sprak eens met een afrikaan. Hij vroeg mij wat we verdienden in Nederland. Ik gaf een voorbeeld. Hij was er stil van. Toen vroeg ik hem; 'wat denk je dat je uitgaven zijn?'  En toen schrok hij nog meer! - Hij had weinig geld, maar geen vaste lasten. Wij hebben meer geld, maar ook enorme lasten. Ook daar moet je zegen in ervaren.

Wij danken de Heere voor alles. Voor het eten op ons bord, voor een mooie, zonnige dag én voor een tas vol kleding voor een habbekrats. Niet dat Hij het ons ook niet nieuw kan geven. Maar het kleine geluk is altijd indrukwekkender dan het grote. Nu heeft iemand anders het nieuw voor ons gekocht. Die heeft de uitgave gedaan, heeft gezaaid, heeft geploegd en wij plukken er de vruchten van. Wij hebben het uiteindelijke plezier!

Agnes zit met rode wangen op de bank en houdt haar jas nog even omhoog, dan kijkt ze langs de jas naar mij en zegt; 'wat een oogst he?'







Reacties

Populaire posts van deze blog

STRIJD

KNAKWORSTEN

TELEFOONTJE UIT HET BUITENLAND I