EXAMENTIJD

In de eerste week van december DV heb ik drie examens, daarna zit `t eerste semester er op. Voor kerkhistorie moest ik een scriptie schrijven over de Belijdenissen van Augustinus. 287 bladzijden met 13 hoofdstukken (boeken) die moesten worden samengevat in 200-250 woorden. Gisternacht om 2.00 heb ik dat afgerond en acht uur later heb ik kleine foutjes veranderd. Ik moest tevens een introductie en conclusie schrijven met een duidelijke thesis. Het boek is werkelijk een meesterwerk. Het is eigenlijk één lang gebed naar God. Je leest hoe Augustinus met zijn intellect God niet kan vinden, laat staan doorgronden. Hij moet zich eerst vernederen. Toegeven het niet te weten.  Dan grijpt de Heere Jezus hem in Zijn liefde en onderwijst hem. Tegenwoordig zie je veel mensen zoals hem, die om de bijbel lachen als een oud primitief boek, maar als ze werkelijk op zoek gaan naar waarheid, merken ze dat het boek open gaat en een ander soort wijsheid biedt. Geen wereldse wijsheid, maar Goddelijke wijsheid.

Tevens moet ik voor hermeneutiek een scriptie schrijven van 4 pagina`s. Daar ben ik, denk ik, twee dagen mee bezig. Het moet aan allerlei eisen voldoen en ik moet er twee historische- en drie academische commentaren voor gebruiken. Gelukkig heb ik nog drie weken.

Naast het nodige leeswerk, heb ik ook nog drie examens in de eerste week van december. Dan moet ik weer boeken bestellen en vakken kiezen voor het tweede semester. Ik twijfel of ik drie, vier of vijf vakken kies. Als ik vijf kies, ben ik meteen klaar. Als ik dat heb gehaald, heb ik 24 studiepunten.
Bij vijf vakken moet ik 18-20 studieboeken bestellen en die moeten in 5 maanden worden gelezen!

Het is een heerlijke, maar chaotische tijd geweest. Ik moet écht enorm wennen aan het studeren. Er is veel koffie gedronken en er zijn veel nachten doorgewerkt. (gelukkig kan ik uitslapen) Je merkt je eigen luiheid en gemakzucht. Je moet jezelf trainen om systematisch te lezen. Een roman is prettig lezen. Je bent nieuwsgierig naar `t verhaal. Een lesboek - in het engels- is een ander verhaal. Bovendien moet je een bepaalt tempo hanteren. Je moet hiervoor je tijd extreem goed verdelen.

Voorbeeld;  de professor zei; "als je in november pas begint met je scriptie, ben je te laat, dan haal je het niet. Je moet elke week een hoofdstuk lezen en samenvatten"  Hij heeft gelijk, maar ik ben tóch pas in november begonnen en heb het hele boek in één zucht doorgelezen en samengevat. Voor mij werkt dat beter. Ik kan er dan helemaal induiken en 'meeleven' en ik denk dat dat de samenvatting ten goede kwam.


Reacties

Populaire posts van deze blog

STRIJD

KNAKWORSTEN

TELEFOONTJE UIT HET BUITENLAND I