GESLAAGD

Toen ik destijds op de Mavo met zes minnen en een enkele zevens slaagde, had ik nooit gedacht dat ik eens, in een Zweeds houten huisje, een opleiding zou doen die vele malen zwaarder was en waar ik veel betere cijfers mee zou halen.

Wat een drukke, maar heerlijke tijd is het geweest. Elke week drie lessen van elk drie uur en `s ochtends en `s avonds lezen, scripties schrijven en studeren. Die tijd is nu ten einde. Zowel hier- als in Amerika (waar ik de lessen volg) is het kerstvakantie.

Graag zou ik ook het tweede semester gaan doen. Ik heb dan de keuze uit drie vakken (45 uur studielast per week) en 5 vakken (75 uur studielast per week) Waarom drie? Omdat ik afgelopen semester ook drie vakken heb gedaan en ik dus ongeveer gewend ben aan deze studielast. Waarom vijf? Omdat ik dan alle studiepunten heb (24) en dan dus meteen geslaagd ben. Het betekent echter wel dat ik alle zeilen moet bijzetten.

Naast die 5 vakken, met 75 uur studielast, moet ik ook maar liefst 18 boeken lezen in krap 5 maanden. Da`s 3,6 boek per maand. Hoe maak je een dergelijke keuze? Wij bidden er voor. Net als destijds voor het 1e semester. We vragen aan de Heere of het de bedoeling is dat ik dit ga doen. Als we dat weten is het gemakkelijk voor ons beide. Ik weet wat ik moet doen en Agnes weet waar ze aan toe is.

Voor het tweede semester hoop ik onder andere de Koran te lezen en weerleggen, maar ook het levende geloof in de levende Heere te verdedigen t.o.v. allerlei andere wereldreligies, ik ga het derde deel van het Oude Testament bestuderen; de geschriften (zoals Ezra en Daniël) en ik ga de verbanden onderzoeken tussen het Nieuwe Testament en het Oude Testament. Ook komt de doctrine van God aan bod. Wie is Hij? Wat is Hij? Wat kunnen we van Hem weten? Wat heeft Hij duidelijk gemaakt in Zijn woord? Het Oude Testament is één grote rode loper naar Jezus Christus. Hij heeft de wet vervuld en we schuilen, als christen, nu bij Hem en leven uit Hem in de eeuwige rust.

Die rust heb ik de laatste dagen van `t examen bemerkt. Voor één vak wist ik `s ochtends nog maar 30% van het examenmateriaal en `s avonds had ik `t examen en kon ik alles invullen. Wat een heerlijke zegen van God.

Als het niet Gods wil is dat ik dit ga doen dan zullen er andere dingen zijn. Studeren kan altijd. Boeken genoeg. Dat is de rijkdom van deze tijd: alles is te vinden, te kopen en te lezen. Er is nog nooit zoveel toegang geweest tot kennis.

Nu lees ik bepaalde dingen die ik tijdens m`n studie heb verzameld. Ook ben ik voorzichtig bezig met Latijn. Een geweldig mooie taal en honderden jaren de taal van de kerk geweest. Wie weet een opstapje naar Grieks in de toekomst.







Reacties

Populaire posts van deze blog

STRIJD

DE CHAOS VAN EEN DOORSNEE WEEK

ILLUSTRATIES BIJ DE BIJBEL