EEN HOOFD VOL

Ik nader het eind van mijn studie en ben allerlei zaken aan `t afronden. Op de opleiding vinden ze het fijn om ons studenten essays te laten schrijven. Een essay is natuurlijk een prachtige gelegenheid om informatie op te nemen. Bij één vak vroeg de leraar om tien essays te schrijven van elk minimaal 250 woorden. Hij liet mij bijvoorbeeld 5-10 pagina`s van een boek lezen en deze moest ik dan in eigen woorden samenvatten. Voor andere vakken moest ik een aantal lange essays schrijven. Soms van 750, soms van 1500 woorden. Deze essays moesten aan een lange lijst van eisen voldoen.

Het schrijven van een essay vind ik erg leuk. Het is een prachtig proces. Eerst zet je wat zinnen op papier en voordat je het weet, heb je enkele paragrafen. De essays moeten beginnen met een duidelijk argument welke je vervolgens onderbouwt in de rest van de essay. De stijl is ook belangrijk. Het lettertype, de lettergrootte, de regelafstand zijn allemaal vastgelegd.
Elke quote moet een voetnoot hebben, zelfs als je de quote van een blog overneemt. Daarnaast zijn er nog een heleboel details waarop je moet letten. De school wil de studenten zo voorbereiden op een verder traject op academisch niveau, waarbij de regels alsmaar strenger worden.

Als ik de essays geschreven heb, lees ik het de volgende dag nog een aantal keren door. Ook laat ik het aan Agnes lezen. Dan stuur ik het door naar de school. Sommige essays worden binnen enkele dagen nagekeken en sommige pas na een maand. Het is een leuk idee dat je elk moment een cijfer kunt krijgen.

Als je een lijst ziet met alle eisen voor zo`n essay, ben je snel geneigd om de leraar te geven wat hij wil. Je kunt de standaard bronnen raadplegen of alles precies volgens het boekje doen. Maar, ik moet altijd denken aan de leraar die dan 60-80 essays moet doorlezen. De ene nog saaier dan de andere. Daarom probeer ik diverse bronnen te raadplegen, maar ook om het onderwerp vanuit allerlei niet voor de hand liggende perspectieven te bekijken.

Prachtig is het dan als het af is. Als de stijl er gelikt uitziet en er een mooie, constante toon in zit met een gelijkmatige dichtheid aan informatie. Dat wat in het hoofd zit, komt op papier en daarmee weer ordelijk in het hoofd. Want dat is natuurlijk het doel van de essays; dat je een onderwerp bestudeert en het eigen maakt. Je schrijft het niet voor de leraar, maar voor jezelf.

Vroeger vond het ik het altijd heerlijk als ik een opstel moest schrijven, of wanneer we een grote lap tekst moesten samenvatten en alleen de hoogtepunten moest markeren.  Dat is een hele goede oefening. Als ik bijvoorbeeld 10 pagina`s moet samenvatten naar 4 alinea`s, dan onderstreep ik met markeerstift alle noemenswaardige tekst. Na het lezen, rijg ik alle woorden en zinnen aan elkaar en vorm er nieuwe zinnen van.

Het is een prachtig proces waarbij allerlei indrukken, ideeën, quotes, blokken informatie samen weer tot een nieuwe tekst worden gesmeed. Maar het mooiste proces is natuurlijk het cijfer en het afvinken van taken.  Ik ben nu klaar met alle essays en nu moet ik nog een week flink studeren. Veertig essays te schrijven in januari en zestig avonden verder zijn ze allemaal ingeleverd. 500 pagina`s volgeschreven en daarbij een hoofd vol kennis.

Reacties

Populaire posts van deze blog

STRIJD

DE CHAOS VAN EEN DOORSNEE WEEK

KNAKWORSTEN