SCHOOL IN SNELTREINVAART

Isaac en Aaron hebben groep vijf in 3 maanden afgerond. Dat was ons doel. Nu zijn ze halverwege groep zes. Daar zijn ze in januari mee begonnen. We hopen daar eind mei mee klaar te zijn.

Op een avond begon het me te dagen dat ze volgend jaar wel eens klaar met de basisschool zouden kunnen zijn. In december klaar met groep zeven en in mei volgend jaar met groep acht. Maar wat dan?! Aaron is dan 9 en Isaac 10.

In de afgelopen jaren hebben we het er wel eens over gehad. We bespraken drie opties: 1. Een Engelstalige christelijke methode waarmee je basisschool en voortgezet onderwijs kon doen. De voordelen zijn dat je dan klaar bent voor een eventuele vervolgopleiding daarna. Maar helaas drukken de nadelen zwaar: het is duur, Engelstalig en schriftelijk. 2. Een soort tussenjaar. Een groep 9 waarin we basisschool materiaal herhalen, verdiepen en tegelijk wat materiaal van het voortgezet onderwijs integreren. 3. Een complete HAVO/VWO methode aanschaffen en deze langzaam proberen in te weven tijdens het einde van groep acht.  We hebben uiteindelijk gekozen voor een combinatie van 2 en 3.

We hebben nu het idee, en dat kan nog wijzigen, dat we de kinderen een verdiepingsjaar gaan aanbieden met Nederlands, Engels en Duits op HAVO niveau. Kinderen leren nu eenmaal snel een taal en daar wil je gebruik van maken.  Daarnaast Wiskunde en Rekenen op HAVO niveau, om het rekenen op peil te houden. Dan nog wat extra vakken; Aardrijkskunde, Kerkgeschiedenis, Vaderlandse geschiedenis en Bijbelse geschiedenis, Muziek, Creatief, Bijbelkennis, Poezie/Proza en Natuur.

Na dat jaar kijken we waar de talenten liggen en welk tempo we kunnen aanhouden. Zal de HAVO nét zo snel gaan als de basisschool? We gaan door met Nederlands, Engels en Duits, maar misschien stappen we wel helemaal over op een versnelde HAVO methode, of VWO. Misschien komt er wel een taal bij (Grieks, Latijn, Spaans of Frans) of gaan we veel tijd aan Creatief besteden. Het is afhankelijk van waar we zijn en wat ze kunnen.

Misschien vraagt iemand zich af, negen en dan de HAVO?  Ik denk; waarom niet? In de brugklas van de HAVO is er veel herhaling en we kunnen het heel uitgebreid toelichten en oefenen. We hebben nog niet meegemaakt dat er een nok is bereikt, dus gaan we door zolang het kan. De kinderen zijn gelukkig leergierig. We kunnen heel flexibel zijn. Is het écht teveel, dan laten we wat vakken achterwege.

We zijn de Heere dankbaar dat de kinderen zo lekker studeren. Ze verkeren natuurlijk in een luxe positie. Ze krijgen alles één op één uitgelegd en als ze het niet snappen, wordt het herhaalt.

Maartje zit nu in groep drie en Jona speelt, tekent en leest wat mee. Jona telde laatst tot 24 en toen ik vroeg: "en daarna?" aarzelde hij even en zei hij, met z`n olijke koppie: "1 koningen, 2 koningen."

Reacties

Populaire posts van deze blog

STRIJD

DE CHAOS VAN EEN DOORSNEE WEEK

KNAKWORSTEN