ILLUSTRATIES BIJ DE BIJBEL

We zitten in de camper in Zweden. Isaac, Aaron en Maartje aan de ene zijde van de tafel, ik aan de andere. "Ik ga het meest romantische bijbelse verhaal lezen" begon ik. De kinderen wisten niet wat de term 'romantisch' betekende.  Dus legde ik dat uit.

Als een man en een vrouw elkaar op straat ontmoeten, dan gaan ze niet staan te overleggen of ze met elkaar willen trouwen. Elk van hen zegt niet; "ik zoek een man" en "ik zoek een vrouw" "jij komt in aanmerking" "jij ook" "trouwen?" "ja, is goed" Aaron moet lachen om de absurde situatie én mijn bijbehorende gezichtsuitdrukking.

"Nee" zo vervolg ik. "de Heere God heeft ons romantiek gegeven" Ik kom met een nieuwe illustratie; "een man en een vrouw komen elkaar op straat tegen, ze kijken kort naar elkaar en lachen wat en lopen snel door. De volgende dag zien ze elkaar weer en lachen naar elkaar en ze kijken elkaar na. De dagen er na kijken ze om zich heen, zich afvragend of ze die ander wéér tegenkomen. Ja hoor! Voorzichtig zoeken ze elkaar op. Met rode wangen praten ze wat, ze stuntelen met woorden, maar ze willen spijkers met koppen slaan en dus vraagt de man om haar telefoonnummer en zij zegt ja.."

De kinderen hangen aan mijn lippen..

".. dan volgt er een periode dat de man en de vrouw elkaar leren kennen. Ze spreken af om langs het water te lopen, de man neemt een roos mee. De vrouw ruikt aan de roos en fluistert 'dankjewel'..."

De kinderen begrijpen het. Isaac smult van deze illustratie. Hij lijkt het vóór zich te zien.

"Wij mensen zijn geen koude zakelijke wezens, maar wezens met gevoel, met gevoel voor romantiek. Wanneer een man en vrouw beide zien dat hun liefde voor elkaar is beantwoord, wanneer ze hun liefde uiten in kleine daden en grote woorden, dan noem je dat romantiek. Verliefdheid, romantiek, dat zijn geschenken van God en overal ter wereld brengt God de man en de vrouw bij elkaar. Daarom zegt Hij ook; 'wat God samenbrengt, laat geen mens dat scheiden'

Ik wijs naar de wereldkaart. "God brengt mensen samen die naast elkaar wonen, maar ook mensen uit bijvoorbeeld Rusland en China of Canada en Amerika." (Ik kies wat willekeurige grote landen uit. "..en God bracht Izaak en Rebekka samen"

De inleiding is ten einde en we beginnen aan de bijbelse geschiedenis van Eliezer die voor Abraham een vrouw voor zijn zoon Izaak moet vinden. Hij zit bij een put en vraagt aan de Heere God; "wijst U mij de juiste vrouw aan. Die vrouw die mij te drinken geeft én aanbiedt óók mijn kamelen te drinken te geven, die zal de juiste vrouw zijn" - De eerste vrouw die ten tonele verschijnt is Rebekka. Zij doet en zegt letterlijk wat hij zojuist gebeden heeft. Dan is Eliezer dolgelukkig. Hij geeft haar geschenken, spreekt met haar vader en haar broer en vertrekt samen met Rebekka. Op weg naar Izaak.

"Rebekka wil graag mee. Ze verlangt er naar de man te zien die zij nog niet eerder heeft gezien. In onze cultuur een vreemd verhaal, maar voor kinderen die sinds kort weten dat God tóch alle mannen en vrouwen samenbrengt, heel logisch. Rebekka ziet in de verte Izaak verschijnen en doet haar sluier over haar gezicht en stapt af, hem tegemoet. Ze trouwen. Izaak is dolgelukkig met haar. Ze is een schot in de roos.
God weet wie Hij samenbrengt."

..

"en toen?" vraagt Aaron.
"wat er toen gebeurde staat in het volgende verhaal" zeg ik
"gaat u dat dan lezen?"
- Een goede leraar stopt niet als de leerlingen aan zijn lippen hangen..
Ik ga verder; "Isaak en Rebekke krijgen een tweeling"
"wat is een tweeling?" vraagt Maartje.
Ik vouw de kinderbijbel ietsje dicht en begin aan mijn volgende illustratie..

Reacties

Populaire posts van deze blog

STRIJD

KNAKWORSTEN

TELEFOONTJE UIT HET BUITENLAND I