STRIJD

Successen worden altijd gedeeld, maar aan elk succes ligt een periode van diepe ellende, beproeving, sleur, eenzaamheid en zelfs wanhoop ten grondslag. Juist door die processen heb je mensen nodig, maar dan zijn ze er meestal niet. Welk mens is waardig genoeg om je mineur-humeur mee te delen? De meeste mensen willen slechts majeur in vierkwartsmaat. De lach is makkelijk delen, maar de tranen zijn voor de wangen.

Het is beter te gaan in het huis van rouw dan te gaan in het huis des feest vreugde. Prediker 7:2 

In deze momenten, waarin het hart wordt heen en weer geslingerd, leer ik Jezus kennen. Jezus, die als mens is verzocht zoals wij. Door momenten van beproeving word ik gelouterd en kennelijk is dat nodig. De mooiste antwoorden van de Heere zijn onbeantwoorde vragen. Het zijn antwoorden aan de ziel, niet aan het verstand. Antwoorden die ons aardse zekerheden doen loslaten. Als we een ballon, gevuld met onbeantwoorde 'waarom-vragen' ten hemel oplaten, is dat het mooiste offer.

Hij zal zwijgen in Zijn liefde - Zefanja 3:17

Als je door een proces van lijden bent heengegaan, kom je weer buiten. Je lacht naar mensen en zij denken dat het goed met je gaat. In de duisternis zijn je vragen uitgesproken, is het chaos geweest, worstelingen, gebalde vuisten, maar éénmaal in het licht van de nieuwe dag..

En God zeide: Daar zij licht. En daar werd licht. Genesis 1:3

Gelukkig heb ik dit proces met God alleen doorgemaakt. Hij kan door een proces van worsteling, de ziel louteren. Wij willen op vaste tijden antwoorden, net als maaltijden. Wij vragen en de Heere draait. Zo werkt het niet. Zijn weg met ons is totaal anders dan onze weg met Hem. Wij moeten schikken en Hem niet in de weg lopen. Als onze de wegen echter synchroon lopen, volgt er een geestelijke overwinning.

Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.  Jesaja 55:8

Het worstelen met God word je nooit geleerd. Meestal horen we slechts de climax van succesverhalen met een kleurrijke kaft. De ellenlange strijd vooraf blijft in de duisternis en eigenlijk hoort het daar ook. God ziet in mijn duisternis. Ik houd halsstarrig Jezus' hand vast, ook al zie ik niets. Gewoon vast blijven houden, bij tegenwind, duisternis, alle schijn tegen, totdat de zon van Zijn verlossing op mijn oogleden schijnt en ik in de ruimte ben geplaatst. Dat is geloof! Geloof is geen gebrek aan twijfel, maar slechts de wil om te blijven vasthouden met de diepe hoop op uitkomst. Die altijd komt.

Zalig zijn zij die niet zullen gezien hebben en nochtans zullen geloofd hebben. Johannes 20:29

Reacties

Anoniem zei…
Mooi!

Populaire posts van deze blog

DE CHAOS VAN EEN DOORSNEE WEEK

KNAKWORSTEN